"ایام عزای اباعبدالله احسین (ع)را تسلیت میگوئیم "

یکی از کتاب هایی که به ظاهر به نقد و بررسی منصفانه مذهب تشیع پرداخته کتاب" اصول مذهب الامامیه الاثنی عشریه " است. نویسنده ی این کتاب دکتر ناصر بن عبدالله بن القفاری فارغ التحصیل دانش گاه قصیم و عضو هیئت علمی و مدیر گروه الاهیات و مذاهب معاصر همین دانشگاه است و این کتاب درواقع رساله ی دکترای وی به شمار می رود که در سه جلد منتشر شده است، وی برای نگارش رساله اش به مصر، عراق، بحرین، کویت و پاکستان سفر کرد. کتاب اصول مذاهب با وجود اینکه از کتب تازه به چاپ رسیده علیه شیعه است، ولی به دلیل گوناگونی مباحث و حجم بالای شبهات، نزد وهابیان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، به گونه ای که

در برخی از دانش گاه های عربستان این کتاب جزء کتب درسی شده و تدریس می شود.

بحث ما پیررامون فصل چهارم این کتاب با عنوان " المهدیة و الغیبة" است که اندیشه مهدویت شیعه را به نقد و چالش می کشد. از جمله نکا تی که خواننده این مجموعه نقدها باید به آن توجه داشته باشد شیوه ی نویسنده کتاب است که در پیش گرفته است. قفاری مقدمه ی کتاب خود را با سه ادعای بزرگ آغاز می کند؛ نخست اینکه من در مقام بیان حقیقت بوده و در نقل آرای دانش مندان شیعه امانت داری کرده ام:

ولاشک بان بیان حال الفرق الخارجه عن الجماعة .... ضروری لرفع الالتباس و بیان الحق للناس ...و الموضوعیة الصادقه ان بنقل من کتبهم بامانة.... و ان تعدل فی الحکم.(ناصر القفاری،اصول مذاب شیعه،ص2و6)

ادعای نخست وی که تمام هم و غم خود را روشن گری و بیان حقیقت دانسته از یک نویسنده وهابی بسیار جالب است البته توقعی جز این هم این گونه افراد نیست که اینگونه واژه های زیبا و جذاب سعی در جذب مخاطب دارند. به پاره از دروغ پردازی های قفاری در کتاب حاضر اشاره می کنیم:

1. جز نایبان امام مهدی هیچ یک از شیعیان امام مهدی را ندیده اند.(همان)

2. نایبان امام مهدی مدعی عصمت بودند.(همان ص1016)

3. از وجود و غیبت امام مهدی جز حکیمه خاتون کسی آگاه نبود. (همان ص 1024)

4. خانواده حضرت مهدی و وکیل ایشان و نزدیکترین افراد به ایشان از وجود ایشان آگاه نشده اند و بلکه منکر ایشان بودند.(همان ص 1003)

5. عثمان بن سعید منشأ استناد شیعیان به وجود و غیبت امام مهدی است.(همان ص1011) و .........

دومین ادعای وی نو آوری است، وی ادعا کرده که درباره اعتقادات شیعه به نکاتی دست یافته که پیش تر از وی کسی به آنها دست نیافته بود؛

اماطت هذه الدراسة اللثام عن عقائد لم یطرقها احد من قبل.(همانص6)

1.انکار وجود امام مهدی از زبان عموی حضرت، جعفر.(همان ص61)

2.ناسازگاری غیبت با شئون امامت.(همان ص114)

3.طول عمر حضرت.(همان ص91)

4.اندیشه غیبت برخواسته از آیین مجوس.(گلدزیهر،العقیدهو الشریعة فی الاسلام،ص215)

5.نوآوری اندیشه غیبت توسط دانش مدان شیعه به انگیزه مال اندوزی.(همان ص احمد کسروی،شیعه گری، ص5)

حال آنکه این شبهات هزار سال قبل اندیشه و اعتقاد بسیاری از مخالفان امام مهدی بود که درهمان زمان ها نیز از طرف عالمان شیعه به خصوص شیخ مفید(ره) پاسخ داده شده.

اما ادعای سوم قفا ری؛ وی ادعا کرده که در نگارش کتاب خود از منابع و روایات معتبر شیعی استفاده کرده؛

و لم اذکر من عقائدهم فی هذه الرسالة الا ما استفاضت اخبارهم به....( همان ص 10)

و حال آنکه خواننده از فصل چهارم کتاب المهدیة و الغیبةهیچ اثری از بحث های سندی نمی یابد، چرا که قفاری اصولا در هیچ جای کتاب خود اصلا به اعتبار روایات نقل شده بر مبنای علمای شیعه نپرداخته.

انشاءا... ما در چندین پست جدید به بیان شبهات مهدویت و نقد بررسی آن ها خواهیم پرداخت.





طبقه بندی: نقد و بررسی شبهات وهَابیَت در باب مهدویت، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 1 تیر 1390 | توسط : سیدرضا | نظرات()