"ایام عزای اباعبدالله احسین (ع)را تسلیت میگوئیم "

 شیعیان پیرو امام خیالی 

شبهه یکم
قفاری در کتاب خود می نویسد:
ایمان به امام غایب در میان بسیاری از فرقه‌های شیعه رواج دارد، چرا که آنان پس از مرگ امامشان به همیشگی بودن حیاتش و بازگشت او در آینده به عنوان مهدی اعتقاد دارند.
فرقه‌ها جز در تعیین مصداق امامی که باز خواهد گشت اختلاف نظر ندارند، شهرستانی و نوبختی و.... سبئیه را نخستین فرقه‌ای میدانند که در علی(امام شیعیان) توقف و بر غیبت او معتقد شدند. این فرقه معتقد بود که علی نمرده و نمی‌میرد تا اینکه بر عرب حکومت کند و زمین را هم چنان که از ظلم و ستم پر شده است از عدل و داد سرشار می‌کند، پس در انتظار بازگشتن او

از غیبت نشستند و رئیس این فرقه عبدالله بن سبا بود.
پس از سبئیه این اندیشه به برخی از فرقه‌های کیسانیه از جمله کریبه منتقل شد، پس از مرگ محمد بن حنفیه که او را امام می‌پنداشتند ادعا کردند که او نمرده بلکه در کوه رضوی میان مکه و مدینه است و در طرف راست او شیری و در جانب چپش پلنگی است که از او تا زمان خروج و قیامش محافظت می‌کند آنان بر این باور بودند که او به مدت هفتاد سال در کوه رضوی غایب خواهد شد و بعد خروج و جهان را پر از عدل خواهد کرد.
ولی چون هفتاد سال گذشت و به آرزوهایشان نرسیدند برخی از شاعران شعری سرودند تا اینکه پیروان بر این عقیده استوار و منتظر مهدیشان باشند هر چند به اندازه عمر نوح به دراز کشد.
به تدریج توقف و انتظار بر امام به عنوان مهدی در میان شیعه رواج پیدا کرد.
اما اندیشه غیبت در میان شیعیان دوازده امامی با اندیشه غیبت در میان دیگر فرقه تفاوت دارد، چرا که آنان به غیبت شخصی خیالی معتقدند این شخصیت در نزد طرفدارنش شخصی مرموز است که مردم او را ندیده‌اند و او را نشناخته‌اند و از مکانش آگاهی ندارند و پس از تولدش غایب شده، حملش آشکار نشده و حتی خانواده‌اش آن را انکار کرده‌اند و بلکه برای شیعه که مدعی وجود این شخصیت‌اند جز از طریق نایبانی که ادعای ارتباط با وی را می‌کردند آشکار نشده است، چنین شخصیتی مهدی منتظر شیعیان دوازده امامی است.    نقد و بررسی شبهه را در پست بعدی خواهد آمد.




طبقه بندی: نقد و بررسی شبهات وهَابیَت در باب مهدویت، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 7 تیر 1390 | توسط : سیدرضا | نظرات()