"ایام عزای اباعبدالله احسین (ع)را تسلیت میگوئیم "

نقد و بررسی:

اولا؛ تحلیلی که قفاری برای ساختگی بودن اندیشه مهدویت ارائه کرده، اگر درست باشد، بیش از آن‌که اعتقاد به غیبت را نفی کند، اصل اندیشه‌ی مهدویت را باطل می‌کند؛ چرا که با این تحلیل، چون جامعه مسلمان به انحطاط و ضعف گرایید، و فساد و بی‌عدالت در آن گسترش یافت، و در خود توان مقابله با آن را نمی‌دیدند، مهدویت را اختراع کردند، و به ظهور مهدی موعود و گسترش عدالت و چیدن شدن فساد و ستم‌گری او دل خوش کردند.


 با این وجود جناب قفاری اصل وجود مهدویت را نشانه رفته و حال آن‌که این اندیشه از اعتقادات تردید ناپذیر دین اسلام است.

ثانیا؛ اگر تحلیل قفاری درست باشد، و شیعه به دلیل نومیدی از کسب قدرت سیاسی مهدویت را از پیش خود ابداع کرده باشد، آن‌چه دوای این سرخوردگی بود و نومیدی او را تسکین می‌دهد، اصل اندیشه‌ی مهدویت بود، نه اعتقاد به غیبت امام مهدی(عج)؛

 یعنی شیعه می‌توانست برای غلبه بر یأس و تسکین ناکامی خود، خود را به‌ آمدن موعودی که قدرت را به او باز می‌گرداند دل خوش کند، و برای غلبه بر سرخوردگی هیچ نیازی به اعتقاد بر غیبت مهدی موعود نداشت، بلکه اصل اندیشه‌ی مهدویت به قرائت اهل تسنن [امام مهدی هم اکنون وجود ندارد، اما در آینده ظهور می‌کند؛ که تعیین نشده و آن زمان شاید بسیار نزدیک باشد] می‌توانست او را تسکین دهد.

 قفاری بنابراین تحلیل؛ هرگز ساختگی بودن اندیشه‌ی غیبت را نمی‌تواند اثبات کند، و اگر تحلیل او درست باشد اصل مهدویت خدشه خواهد خورد. البته روشن است که او خود به این امر راضی نیست.





طبقه بندی: نقد و بررسی شبهات وهَابیَت در باب مهدویت، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 21 تیر 1390 | توسط : سیدرضا | نظرات()