"ایام عزای اباعبدالله احسین (ع)را تسلیت میگوئیم "

پاسخ اجمالی : بنابراین شیعه ، عبارت است از گروهی از مسلمانان صدر اسلام که به خاطر اعتقاد به « تنصیصی بودن » مقام ولایت ، بدین نام معروف گردیده اند و این جمعیت تاکنون نیز بر خط وصایت و پیروی از اهل بیت پیامبر باقی مانده اند .

پاسخ تفصیلی  : « شیعه » در لغت عرب به معنای « پیرو » است . قرآن مجید می فرماید : « وَإنَّ مِنْ شِیْعَتِهِ لاَِبْراهِیْمُ » ( 1 ) ؛ « یکی از پیروان نوح ، ابراهیم است . » اما در اصطلاح مسلمانان ، شیعه به گروهی اطلاق می شود که معتقدند پیامبر ( صلّی الله علیه وآله )

پیش از درگذشت خود ، جانشین خویش و خلیفه مسلمین را در مناسبتهای متعدّدی ؛ از جمله در روز هیجدهم ذوالحجّه ، سال دهم هجری که به روز « غدیر » معروف است ، در یک اجتماع بزرگ معیّن فرمود و او را به عنوان مرجع سیاسی ، علمی و دینی پس از خود ، تعیین نمود .

توضیح آن که : پس از پیامبر گرامی ، مهاجر و انصار به دو گروه تقسیم شدند :

1 ـ گروهی معتقد بودند که پیامبر خدا ( صلّی الله علیه وآله ) مسأله خلافت را نادیده نگرفته و جانشین خویش را تعیین فرموده است و او همان علی بن ابی طالب است ؛ نخستین کسی که به وی ایمان آورد .

این جمعیت که متشکل از گروهی مهاجر و انصار بود و در رأس آنان ،

کلیّه شخصیتهای بنی هاشم و جمعی از بزرگان صحابه ؛ مانند سلمان ، ابوذر ، مقداد ، خباب بن ارت و امثال آنان قرار داشتند ، بر همین عقیده باقی ماندند و شیعه علی ( علیه السلام ) نام گرفتند .

البته این لقب را پیامبر گرامی ، در حال حیات خود به پیروان امیر مؤمنان عطا فرموده است . آنجا که با اشاره به علی ابن ابی طالب می فرماید :

« والذّی نفسی بیده ، انَّ هذا وشیعته لهم الفائزون یوم القیامة » . (2)

ـ سوگند به آن که جان من در دست او است ، او ( علی ( علیه السلام ) ) و پیروان وی در روز رستاخیز ، رستگارانند .

بنابراین شیعه ، عبارت است از گروهی از مسلمانان صدر اسلام که به خاطر اعتقاد به « تنصیصی بودن » مقام ولایت ، بدین نام معروف گردیده اند و این جمعیت تاکنون نیز بر خط وصایت و پیروی از اهل بیت پیامبر باقی مانده اند .

مقام و موقعیت شیعه ، از همین طریق معین می شود و بدین بیان ، بی پایگی گفتار برخی از جاعلان جاهل یا مغرض ، مبنی بر این که تشیع زاییده دورانهای بعدی است ، روشن می گردد . برای شناخت گسترده تر تاریخ شیعه ، به کتابهای « اصل الشیعه و اصولها » ، « المراجعات » و « اعیان الشیعه » رجوع شود .

2 ـ گروه دیگر بر آن بودند که مقام خلافت ، مقامی است انتخابی ، از این رو با ابوبکر بیعت نمودند و بعدها به « اهل سنت » یا تسنن ، ملقّب گردیدند . و سرانجام نتیجه آن شد که بین هر دو طایفه اسلامی ، با داشتن مشترکات بسیار در اصول ، اختلاف نظر پیرامون مسأله خلافت و جانشینی پیامبر به وجود آمد و هسته های نخستینِ هر دو گروه را همان مهاجر و انصار تشکیل می دادند .

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ صافات : 83\

2 ـ جلال الدین سیوطی ، درّالمنثور ، ج 6 ، در تفسیر آیه هفتم از سوره بیّنه ( انّ الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریّة ) .





طبقه بندی: شبهات وهابیت و جوابشون، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 17 مهر 1390 | توسط : سیدرضا | نظرات()