"ایام عزای اباعبدالله احسین (ع)را تسلیت میگوئیم "

پاسخ اجمالی : شیعیان با استناد به برخی آیات و روایات که مورد قبول اهل سنت نیز میباشد علی (علیه السلام ) را جانشین بلا فصل پیغمبر می دانند

پاسخ : همانطور که یادآور شدیم ، شیعه بر تنصیصی بودن مقام خلافت اعتقاد راسخ دارد و بر این باور است که امامت پس از پیامبر گرامی ، از جهاتی بسان نبوت است ؛ همانگونه که پیامبر را باید خدا معرفی فرماید ، وصی وی نیز باید

از جانب او ـ جلّ و علا ـ تعیین گردد .

تاریخ زندگانی رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) بر این اصل گواهی می دهد ؛ زیرا ایشان در موارد متعددی علی ( علیه السلام ) را به عنوان خلیفه خویش ، تعیین نموده اند که اکنون ما تنها سه مورد از آن را می آوریم :

1 ـ در آغاز بعثت ؛ آنگاه که پیامبر از طرف خدا مأموریت یافت تا خویشانش را به مقتضای آیه « وَأنْذرِْ عَشِیْرَتَکَ اَلاْقْرَبِیْنَ » ( 1 ) به آیین توحید دعوت کند ، خطاب به آن جمع فرمود : « هرکس مرا در این راه یاری کند ، او وصی و وزیر و جانشین من خواهد بود . » تعبیر آن حضرت چنین بود :

« فَأیّکم یوازرنی فی هذالأمر علی ان یکون اخی و وزیری و خلیفتی و وصیّی فیکم » .

ـ کدامیک از شما در این امر مرا یاری می نماید تا برادر و وزیر و وصی و جانشین من در میان شما باشد ؟

تنها کسی که به این ندای ملکوتی پاسخ مثبت داد ، علی ( علیه السلام ) فرزند ابوطالب بود . در این هنگام ، رسول خدا رو به خویشاوندان خود کرده ، فرمود :

« إنّ هذا أخی و وصیّی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و أطیعوه » . (2)

ـ این ( علی ) ، برادر ، وصی و جانشین من است در میان شما ، به سخنان وی گوش فرا دهید و از او پیروی نمایید .

2 ـ در غزوه تبوک ؛ پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) به علی ( علیه السلام ) فرمود :

« أما ترضی أن تکون منّی بمنزلة هارون من موسی إلاّ أنه لانبیَّ بعدی » . ( 3)

ـ آیا خشنود نمی شوی که تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسی باشی ، جز این که پس از من پیامبری نیست .

یعنی همانگونه که هارون وصی و جانشین بلافصل حضرت موسی بود ، تو نیز خلیفه و جانشین من هستی .

3 ـ در سال دهم هجرت ؛ رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) به هنگام بازگشت از حجة الوداع ، در سرزمینی به نام « غدیر خم » علی ( علیه السلام ) را در میان جمعیّتی انبوه به عنوان ولی مسلمانان و مؤمنان معرفی کرد و فرمود :

« مَنْ کنت مؤلاه فهذا علیّ مولاه » .

ـ هرکس را تاکنون من سرپرست و صاحب اختیار بودم ، از این پس ، این علی مولی و سرپرست او است » .

نکته مهم و قابل توجه این است که پیامبر ( صلی الله علیه وآله ) در آغاز سخن فرمود : « أَلستُ أولی لکم من أنفسکم ؟ » « آیا من بر شما ، بیش از خود شما برتر نیستم ؟ » و مسلمانان همگی به تصدیق او برخاستند ، بنابراین باید گفت که مراد آن حضرت از واژه « مولی » در این حدیث ، همان مقام اولویت بر مؤمنان و سرپرستی و صاحب اختیاری تام بر آنان است و می توان نتیجه گرفت که حضرت ، همان مقامِ اولویتی که خود داشت ، برای علی ( علیه السلام ) نیز ثابت فرمود . و در همان روز بود که حسّان بن ثابت جریان تاریخی « غدیر » را به نظم درآورد و اشعاری سرود که در ذیل می آوریم :

ینادیهم یوم الغدیر نبیّهم * * * بخمّ واسمع بالرّسول منادیا

فقال فمن مولاکم و نبیّکم ؟ * * * فقالوا و لم یبدوا أهناک التّعامیا

إلهکَ مولانا و أنت نبیّنا * * * و لم تلق منّا فی الولایة عاصیا

فقال له : قم یا علیّ فإنّنی * * * رضیتک من بعدی إماماً و هادیا

فمن کنت مولاه فهذا ولیّه * * * فکُونوا له اتباع صدق موالیا

هناک دعا : اللّهم وال ولیّه * * * و کن للذی عادی علیّاً معادیا (4)

حدیث غدیر ، از احادیث متواتر اسلامی است که علاوه بر علمای شیعه ، حدود سیصد و شصت دانشمند سنی نیز آن را نقل کرده اند ( 5 ) که اسناد آنها به یکصد و ده تن صحابی می رسد و بیست و شش تن از علمای بزرگ اسلام درباره اسناد و طریق این حدیث ، کتاب مستقل نوشته اند .

ابوجعفر طبری ، تاریخ نویس معروف مسلمان ، اسناد و طریق این حدیث را در دو جلد بزرگ جمع آوری نموده است . برای اطلاع بیشتر به کتاب « الغدیر » مراجعه شود

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ شعرا : 214

2 ـ تاریخ طبری ، ج 2 ، ص 62 ـ 63 . و تاریخ کامل ، ج 2 ، ص 40 ـ 41 . و مسند احمد ، ج 1 ، ص 111 و شرح نهج البلاغه ( ابن ابی الحدید ) ، ج 13 ، ص 212 ـ 210 .

3 ـ سیره ابن هشام ، ج 2 ، ص 520 . و « الصواعق المحرقه » ( ابن حجر ) ، طبع دوّم در مصر ، باب 9 ، فصل 2 ، ص 121 .

4 ـ المناقب ( خوارزمی مالکی ) ، ص 80 و تذکرة خواص الأمّه ( سبط ابن جوزی حنفی ) ص 20 و کفایة الطالب ، ص 17 . ( نگارش گنجی شافعی ) و . . .

5ـ به عنوان نمونه به کتاب « الصواعق المحرقه » ( ابن حجر ) ، طبع دوم ـ مصر ، باب 9 ، فصل 2 ، صفحه 122 مراجعه فرمایید .

.






طبقه بندی: شبهات وهابیت و جوابشون، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 17 مهر 1390 | توسط : سیدرضا | نظرات()